دردیدار نخبه زارچی با مقام معظم رهبری :ادبیات چه در دبیرستان ، چه در دانشگاه و حتی در المپیادها مظلوم واقع شده است.

به گزارش خبر نگار يزدفردا علي محمد عزيزي:زهرا شریفی زارچی دارنده مدال طلای المپیاد ادبی کشورکه به همراه ۹ نفر از نخبگان و چهره های برتر علمی جوان کشور در حضور رهبر فرزانه انقلاب به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در خصوص مسائل علمی کشور و نخبگان پرداختند اظهار داشت:ادبیات چه در دبیرستان ، چه در دانشگاه و حتی در المپیادها مظلوم واقع شده است.

وی افزود: به این دلیل است که تنها المپیاد ملی و داخلی است و به آن چشم دیگری نگاه می شود که می توانیم برای عوض کردن نگاه ها خیلی کارها را انجام دهیم.

نخبه ادبیات کشور ادامه داد: برای مثال چرا المپیاد ادبیات برخلاف سایر المپیادها نمی تواند موقعیت در کنکور داشته باشد و آن هم در رشته ادبیات است. واین مسئله چندین بار مطرح شده و مسئولین دلیلشان این است که آن هایی که در رشته المپیاد ادبیات شرکت می کنند فقط در زمینه ادبیات سنجش می شوند و نمی توانند بدون کنکور وارد دانشگاه شوند.


وی اضافه کرد: کسی که توانسته است کتاب های ادبی را با همان حجم سنگین و در یک نوبت 20 روزه بتوانند بخواند و موفق بشود مدال طلا را کسب نماید ،مسلما" آن دروس دبیرستانی و پیش دانشگاهی را هم می تواند موفق بشود.

شریفی زارچی پیشنهاد داد: بنا بر آن مصلحتی که خود مسئولین می دانند دروسی به المپیاد ادبیات اضافه نمایند تا در زمینه هایی که نیاز می دانند بچه ها تست شوند و بدون کنکور وارد دانشگاه شوند.

زهرا شریفی با اشاره به طرح شناسایی و پشتیبانی مالی و معنوی استعدادها گفت: متأسفانه این طرح در شهرستان ها از انسجام کافی برخوردار نیست و به دلیل ناآگاهی بعضی از مسئولین به جای اینکه چنین استعداد هایی شناسایی شوند ، بعضا" سرکوب می شوند.

وی با اشاره به اینکه در المپیاد ادبیات خیلی سختی کشیدم از رهبر انقلاب خواست تا طرحی به بنیاد نخبگان سراسر کشور ارائه شود تا در شناسایی نخبگان و نحوه برخورد و حمایت از آن ها سریعتر بتوانندموفق باشند.

زهرا شریفی زارچی یکی از عوامل کمرنگ شدن رشته ادبیات را مشترک بودن بسیاری از رشته های ادبیات با رشته های ریاضی و تجربی مانند رشته های مدیریت ، روانشناسی که این ها مشابهتی با رشته علوم انسانی دارد دانست و ادامه داد: متأسفانه رشته حقوق که یک رشته خاص علوم انسانی است امسال با رشته تجربی مشترک شده است که مسلما\" آن شخصی که می خواهد وارد رشته حقوق شود نمی آید آنرا از طریق رشته ای که به یک سطح پائین توی جامعه به آن نگاه می شود وارد دانشگاه بشود و رشته تجربی می خواند و وارد دانشگاه می شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مشکل ما مسئله مدال های طلای المپیاد نیستند گفت: مدال آوران طلا یک مزایایی برای آن ها گذاشته شده است اما بچه هایی که مدال نقره و مدال برنز در المپیاد دارند آن ها هم تلاش کردند یک زمانی را گذاشتند ، تابستانی را صرف کردند. اینجوری نباشد که این ها بعد از این که المپیاد تمام می شود این احساس داده باشند که این المپیاد وقت آنها را بگیرد و از سایرین عقب بیفتند.

او پیشنهاد داد: اگر بتوان برای المپیادی ها یک سهمیه ای در کنکور برای آن ها در نظر گرفته شود خیلی خوب است واین هم باعث تشویق بچه ها به المپیاد می شود.

شریفی زارچی در پایان از کمیته علمی المپیاد ادبیات که بسیاری از مشکلات بچه ها را رفع نموده است قدردانی نمود و از مقام معظم رهبری خواست تا با هدایت و اطف ایشان مشکلات نخبگان برطرف شود.

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا